bio/об авторе

(English version below)

Фотографический критик, журналист, преподаватель, исследователь. Меня интересуют две основные области – современность (фотография) и Ренессанс. Окончила МГУ, кандидат филологических наук. С самого начала меня интересовали образы на стыке слова и изображения. Диссертацию об английском Ренессансе (сэр Филип Сидни) я писала в основном во время двух стажировок в институте Варбурга (Лондонский университет), защищала в МГУ. Warburg Institute считается искусствоведческим институтом, однако его главная цель – междисциплинарные исследования Ренессанса и механизмы передачи “классической традиции” с античности до 21 века. Я очень многим обязана этому институту с очень давними гуманистическими традициями и своим преподавателям в МГУ, особенно научному руководителю М.А.Абрамовой.

Фотографией я увлеклась во время работы в ИД “Коммерсант” в 2001-2005 годах. Как журналист я публиковала рецензии, аналитику и вела авторские колонки в газетах “Коммерсант”, “Известия” (приложение о фотографии), “Время новостей”, “Московские новости”, “Культура”, журналах “Искусство”, “Власть”, “Артхроника”, “Art Newspaper Moscow”, “ФотоАрт”, “Фототехника и видеокамеры” (“Потребитель”), сетевых изданиях BBC, Фотофонда РИА, “Русский журнал”, photographer.ru, polit.ru, в глянцевых журналах Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Seasons, NRG и многих других. Мне важна моя позиция независимого критика, и я всячески стараюсь ее поддерживать.

Я долго думала, что буду кабинетным ученым, но как оказалось, мне больше нравится писать рецензии, публицистику и эссеистику, быть “публичным интеллектуалом”. Мне всегда хотелось вывести университетское знание за пределы башни из слоновой кости, сделать его доступным и понятным самому широкому кругу людей. Поэтому я совмещаю работу критику и науку. В свое время помимо института Варбурга большое влияние на меня оказали стажировки в Фолджеровской Шекспировской библиотеке (Вашингтон) и в Хельсинском университете, а также 6-летняя программа школ по исследованиям визуальности и медиа в ЕГУ (Вильнюс). Европейский гуманитарный университет – для меня еще одна “точка силы”; там я продолжаю быть “приглашенным доцентом”, являюсь научным руководителем и рецензентом.

Я преподавала курсы “Теория фотографии”, “Фотография: теория, история, коллекционирование”, “Современные тенденции в фотографии”, “История фэшн-фотографии”, “Исследования визуальности”, “Основы креативности: теории и практики творческого процесса”, “Основы критики”, “Вымысел на стыке слова и изображения” и другие в МГУ, ЕГУ (Вильнюс), фотошколах, академиях фотографии. Как исследователя в данный момент меня интересует работа на стыке с психологией и психотерапией (в основном с коллегами-юнгианцами и арт-терапевтами) – исследования восприятия, изучение мифа. Среди моих интересов – культура и искусство 16 века, теории вымысла и воображения, теория и история фотографии, теория гуманитарных наук, миф и архетип, современные медиа, исследования визуальности, теории креативности, музейная теория. Еще одна важная для меня тема – сообщества и солидарность, а также волонтерские проекты.

Быстрые ссылки:
Рецензии на фотографические выставки (по персоналиям)

Колонки про социальное, сообщества и пр. в “Московских новостях”

Занимательная культурология (журнал “Власть”)

————————————————————————–
Knowledge is power. The power to make life better. This is what my parents taught me in my childhood. Since then, I have found that the right to know is exactly what many politicians deny to people. I have therefore made it my goal to contest the idea of knowledge as a privilege or art as a commodity, to make these practices more democratic, to bridge the gap between the ivory tower of the university and ‘the outside world’ and to give wider audiences not just facts but tools for reflection and analysis.

As a student I thought I would become an academic and I do go on with academic research and teaching. But in 2001, after finishing my PhD (Russian ‘kandidat nauk’ degree), I got an offer to write for the political magazine ‘Vlast’ (‘Power’; publishing house ‘Kommersant’). I became a staff writer and a coordinator who works with other authors and develops strategies for presenting cultural news. And journalism, both of the ‘opinion’ and ‘objective reporting’ varieties, with its ability to dig out hidden information, speak directly to people’s hearts and to promote social change, turned out to be my dream job. From the very beginning I wanted my work to serve the public interest. My first pieces were about current events, the history of ideas, and photography. But even in writing about photography, I did not want to just write about exhibitions. In the later field I also dealt with social issues: war journalism and ethics; humanity and justice; the role of photography in mass education; social and historical trauma; troubles with public reflection on contemporary issues in Soviet times; and the rebirth of ‘research photojournalism’. I left Kommersant in 2005 and since then have worked as a journalist and columnist in various print and online media, ranging from political to entertainment. I value and try to maintain my independent position as an observer.

I also teach in academic (Moscow State University, European Humanities University) and non-academic (photography and journalism schools) contexts, in Russia and abroad. I have taught the following courses: ‘Current Tendencies in Documentary Photography’, ‘Research Photography for a Reporter’, ‘Photography Theory’, ‘Visual Analyzis’, ‘Introduction to Creativity: Theories and Practices of Creative Process’, ‘Photography: History, Research, Theory, Collecting’, ‘Visual Studies’, ‘Fiction on the Border Between Text and Image (History, Theory, Analytics)’, ‘Literature of the Renaissance’.

As a researcher, I mostly work on the border with psychology studying perception of images, texts and complex ‘word-and-image’ objects in two main fields: early modern culture and contemporary photography. I have had fellowships at the Warburg Institute, Folger Shakespeare Library, Helsinki University and have participated in a 6-year research and study project on visual culture (European Humanities Unviersity, Vilnius). My academic interests include: photography history, theory and therapy; art criticism (theory and practice); art history; visual culture; 16th century culture; modernity; museum theory; curating; humanities “on the border” (psychology, art therapy, psychoanalysis; neuroscience); modern media; theories of fiction and imagination; myth and arhchetype; interdisciplinarity and its theory; university and other cultural spheres (points of possible contact); literary theory; creativity; intellectual history; humanist ‘networks’ and contemporary networking. Some of my research has been born out of practical experience – and I try to bring its results back to journalism and into teaching reporters, critics and photographers. Since 2010 I have also become particularly interested in social grassroots movements. I cherish the new feeling of optimism and solidarity that has come about as a result of this.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>